Martin Schilder presenteerde 14 en 15 april 2012 de VW Golf Blue-e-motion, welke wordt aangedreven door een elektromotor tijdens de open dagen van het nieuwe innovatieve en duurzame hoofdkantoor van Rabobank Alkmaar e.o. De VW Golf Blue-e-motion biedt rijplezier zonder dat er schadelijke gassen uit de uitlaat komen. Het is bovendien de nieuwste in een lange rij elektrisch aangedreven Golfs. De VW Golf Blue-e-motion wordt in 2014 verwacht.
Duurzaam hoofdkantoor Rabobank Alkmaar e.o.
Martin Schilder presenteerde de primeur van de VW Golf Blue-e-motion tijdens de open dagen van Rabobank Alkmaar e.o.. Zowel Rabobank Alkmaar e.o. als Martin Schilder hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan, daarin hebben beide organisaties een goede gesprekspartner aan elkaar. Daarnaast heeft Rabobank Alkmaar e.o. toegezegd het wagenpark te willen verduurzamen, zij zullen in de toekomst dan ook de eerste VW Golf Blue-e-motion die in productie komt afnemen. De samenwerking tussen beide organisaties werd tijdens de open dagen bekrachtigd door Kees Jasperse (Directie voorzitter Rabobank Alkmaar e.o.) en Marco Schilder (Algemeen Directeur Martin Schilder Groep) door de gezamenlijke testrit in de VW Golf Blue-e-motion. Bezoekers kregen tijdens de open dagen ook de gelegenheid om mee te rijden in dit prototype en kregen uitleg over de duurzame werking van deze VW Golf. De auto werd enthousiast onthaald door de vele bezoekers. Tevens deelde Martin Schilder flyers uit met tips over hoe zuinig te rijden.
Efficiënte kracht
Alles in de VW Golf Blue-e-motion is afgestemd op een efficiënt energiegebruik. De cW-waarde (luchtweerstand) bedraagt slechts 0,295. Bovendien kan de auto ‘sailen’: als de bestuurder het ‘gaspedaal’ loslaat, wordt de trekkracht van de motor gereduceerd tot nul. Hierdoor wordt de weerstand tot een minimum beperkt en kan de Blue-e-motion extreem lang uitrollen. Het is ook mogelijk de kinetische energie die vrijkomt bij het uitrollen/afremmen, om te zetten in elektriciteit, waarmee de batterij wordt opgeladen. De Golf Blue-e-motion heeft een topsnelheid van 135 km/h en sprint in 11,8 seconden van 0-100 km/h.
Altijd zicht op de actuele laadstatus
Opladen is mogelijk via een aansluiting achter het VW-logo in de grille. Een indicator in het dashboard geeft aan dat de stroomkabel correct is aangesloten en vergrendeld. Een knipperende LED in dit instrument geeft aan dat de batterij wordt geladen.
De bestuurder wordt via een kW-meter continu op de hoogte gehouden van de hoeveelheid energie die hij/zij via het ‘gaspedaal’ vraagt. In dit instrument is ook een ‘range-indicator’ geïntegreerd. Deze geeft aan wat de resterende actieradius is. Het energieverbruik van bijvoorbeeld airco en ventilatie kan worden opgeroepen via het multifunctionele display.
Drie rijprogramma’s
De VW Golf Blue-e-motion biedt keuze uit drie rijprogramma’s. In de stand Comfort+ is de volledige 85 kW (115 pk) beschikbaar en is de topsnelheid van 135 km/h haalbaar. In ‘Normal’ wordt het vermogen gereduceerd tot 65 kW (89 pk) en is een topsnelheid van 115 km/h mogelijk. Ten slotte is er het Range+ rijprogramma. Met kW (75 pk) wordt de topsnelheid tot 105 km/h. In deze stand wordt de airco uitgeschakeld.
De elektromotor in de VW Golf Blue-e-motion wordt gevoed door een lithium-ion batterijpakket met een capaciteit van 26,5 kWh. Met de lithium-ion-batterijen die heden ten dage beschikbaar zijn, heeft de VW Golf Blue-e-motion een actieradius tot 150 km. De daadwerkelijke actieradius is afhankelijk van factoren als rijstijl, maar ook het gebruik van bijvoorbeeld de airco. Bij de marktintroductie in 2014 kan de fabrikant meer precieze cijfers met betrekking tot de actieradius geven. Batterijtechnologie is zeer sterk in ontwikkeling en dat moet tegen die tijd tot een aanzienlijke vergroting van de actieradius leiden. Toch is het huidige bereik van 150 km in de meeste gevallen al voldoende voor woon-werkverkeer.