• Agenda
  • Fotoalbum
  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact
  • Over ons?
  • Langedijk4GlobalGoals
  • Stichting 'Je mag er zijn'
  • Voedselbank Langedijk
  • De Groene Parapluie
  • Stichting Step One
  • Sari Fair Fashion
  • Roparun
  • Stichting Present
  • Musea
    • Broeker Veiling
    • 't Regthuis
    • Sint Jans Museum
  • G. Donaldson Instituut
  • Het Zoldertheater
  • Bibliotheek Langedijk
  • Diverse kerken
  • Atelier 6 Creatief
  • St. Langedijker Verleden
  • Hist. Ver. St Pancras
  • De Twuyvermolen
  • Podcasts
  • Langedijk Lokaal
  • Visual FM
  • Games pagina
  • Kinderpagina
  • Bijzondere mensen
    • Wilfreda Pompert
    • Margrete Stoute-Boots
    • José de Visser
    • Geert van Diepen
    • Ben Wansink
  • Columns
    • Karin van Bodegom
  • Gedichten
    • Philip Otte
    • Ben Wansink
  • Handige links
  • Video's
  • Nieuws
  • Ton van Lieshout
  • Algemene informatie
  • Aanvraag Formulier
  • Bestuur
  • Jaarverslagen
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
  • Activiteiten
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • 2013
    • 2012
  • Martin Neesen Prijs
    • Nominatie formulier
  • Aanmoedigingsprijs
  • Kunstroute Langedijk
  • Verhalen Halen
    • Dick Barten
    • Egbert Barten
    • Afra Beemsterboer
    • Lousette Blekendaal
    • Aris Bouwens
    • Thea Houtenbos
    • Jurriaan Klomp
    • Ronald Kraayeveld
    • Marco Meeuwisse
    • Wim Meyles
    • Andreas Rood
    • Nora Strijbis
    • Marina Wiegel
    • Leo Zonneveld
  • Lief Langedijk Concert
  • Lief Langedijk Festival
  • Schrijfwedstrijd

Column

Column Karin van Bodegom | Kunst

 

Vanaf juli 2014 een nieuwe column op Lief Langedijk. Een column over kunst en cultuur.
Omdat het zo broodnodig is!
Mijn naam is Karin van Bodegom en ik ben naast beeldend kunstenaar, docent tekenen/schilderen en kunstgeschiedenis ook presentator van het kunstprogramma Kunst Compleet bij radio Compleet FM in Langedijk.
Deze column is bedoeld om mijn exposities, werk, belevenissen in de kunst en mijn radioprogramma Kunst Compleet en de interviews uit dit programma te delen. Voorlopig zal deze column één keer in de twee maanden verschijnen.


Mijn werk en belevenissen kun je ook vinden op:
Website: www.karinvanbodegom.nl

Blogspot: karin van bodegom blogspot

 

Karin van Bodegom

 

Interview Atelier- en Kunstroute Heerhugowaard

Vrijdag 1 september j.l. had ik een interview met een aantal mensen van de Atelier- en Kunstroute Heerhugowaard in mijn radioprogramma Kunst Compleet.
Van de organisatie van de Kunstkerk Heerhugowaard waren Johan van Zanten en Ria van der Starre aanwezig en namens de kunstenaars Monique Jasperse-Dokter.
Meteen volle bak in de studio maar wel gezellig en het uur was dan ook zo voorbij!
De Atelier- en Kunstroute was op 10 en 11 september en dit jaar deden er 81 kunstenaars mee. Daarnaast waren er op vaste plekken zoals de Kunstkerk, Cool en het Gemeentehuis exposities te zien en stonden er verschillende activiteiten gepland zoals een graffitimiddag voor de jeugd.
Inmiddels is de route natuurlijk al weer achter de rug en zeker in de Artfarm, waar ik mijn atelier heb, was het zeer geslaagd. Heel veel bezoek op beide dagen en de ijscoman deed ook weer goede zaken! :)

Ook deze keer hebben we muziek gedraaid die door de gasten werd uitgezocht: o.a. Jan de Wilde met 'De fanfare van honger en dorst' en Blöf met 'Alles is liefde'.
De herhaling is al geweest maar bij 'uitzending gemist' nog wel te beluisteren via www.compleetfm.nl

En mijn radioprogramma wordt tegenwoordig ook uitgezonden bij RTV80!

 

Nog een leuke opsteker is dat Kunst Compleet voor de derde keer is genomineerd voor de NHN Cultuurprijs. Ron, mijn technicus, en ik zijn er blij mee! Je kunt ook nog op ons stemmen om in aanmerking te komen voor de publieksprijs, ga dan naar www.nhn-businessawards.nl

 

scheidingslijn

 

Little Free Library

Op 13 juni hebben we onze 'Little Free Library' geplaatst in onze voortuin.

Deze 'kleine gratis bibliotheek' is over komen waaien uit Amerika.

De bedoeling is dat buurtbewoners en voorbijgangers, klein en groot, gebruik gaan maken van deze kleine gratis bibliotheek door er 1 boek uit te pakken om te gaan lezen én er zelf 1 in terug te zetten om de voorraad op peil te houden.

Onder het motto 'Take a book, return a book' hoopt de organisatie (littlefreelibrary.org) en wij natuurlijk, mensen enthousiast te maken en te gaan lezen.

Little Free Library Karin van Bodegom

 

Onze Little Free Library was een cadeau voor Jeroens verjaardag en is gemaakt door mijn schoonvader Joop en mijn vader Wim. De decoraties heb ik gedaan. 

Het adres is: Nicolaas Beetskade 56 in Alkmaar.

 

scheidingslijn

Eye Filmmuseum Amsterdam

Dondedag 5 mei j.l. zijn we naar het Eye Filmmuseum in Amsterdam geweest.
We hebben daar 'Close Up' gezien, een tentoonstelling over de nieuwe generatie film & videokunstenaars in Nederland.
De Nederlandse film- en videokunst heeft de afgelopen jaren een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt. Een nieuwe generatie makers laat zien dat de scheidslijnen tussen film, video en beeldende kunst er nauwelijks nog toe doen. Wat hen verbindt, is de vanzelfsprekende rol die film/video in hun werk inneemt - of dat nu een video is op een enkel scherm, op meerdere schermen of als onderdeel van een omvangrijke ruimtelijke installatie.
Het is allemaal goed werk maar we zijn vooral onder de indruk van het werk van Janis Rafa en David Verbeek. Janis Rafa heeft twee films met als titel 'Requiem to a shipwreck' en 'Requiem to an incident', waarbij hij op heel subtiele wijze twee rampen in beeld brengt. Ook muziek, een echt requiem, speelt een belangrijke rol in deze films.
Het werk van David Verbeek laat de onwerkelijkheid en tegelijkertijd de wreedheid van een oorlog op afstand met drones zien. De film bestaat uit twee schermen en heet 'Full Contact'.
Dan nog het werk van Felix Burger. Dat heeft iets lugubers en 'Beuys-achtigs'. Je hebt het idee dat je in een soort 'Jekyll and Hide-voorstelling' staat waarbij elk moment de stoelen, aangevoerd door een dirigent, gaan bewegen.
Ik word aangesproken door een meneer die zich afvraagt waarom er tegenwoordig zoveel 'rommel' te zien is. Hij bedoelt hiermee de installatie van Burger en vraagt wat ik ervan vind. Ik antwoord dat ik het superspannend vind én goed gemaakt! Aan mij heeft hij in ieder geval géén medestander. 
Er is teveel te zien en voor film/video heb je gewoon meer tijd nodig. Eigenlijk zou je nog een keer moeten gaan om ander werk beter te zien. Wel noem ik nog even het abstractere werk gemaakt met o.a. stroboscopen. Deze zijn zeker ook erg indrukwekkend.

Werk van Michael en Floris Quistrebert

Werk van Michael en Floris Quistrebert

 

scheidingslijn

Exposeren op branchevreemde locaties (dec 2015)

Mensen vragen me weleens of het goed is om te exposeren in ziekenhuizen, bedrijven of andere locaties dan kunstinstellingen of galerieën.

Mijn ervaring is dat je het alleen moet doen als er een vergoeding tegenover staat, er geen commissie gevraagd wordt en de pr door de organisatie gedaan wordt. Anders ben je een hoop tijd en energie kwijt aan de randvoorwaarden en dat terwijl er bijna nooit iets verkocht wordt.

Ik kan me voorstellen dat het voor een amateur leuk is het wel te doen maar een professional zou ik het zeker afraden.

 

Hieronder een goed stuk; geschreven door Henk Hofstra, voorzitter van BOK. (Beroeps Organisatie Kunstenaars)
Laat het nu voor eens en voor altijd duidelijk zijn. :)

"Uitzonderingen daargelaten, is het niet goed om je werk te exposeren op branchevreemde locaties. In een mooi groot ziekenhuis kan het prachtig tot z'n recht komen, maar laten ze het dan kopen of in ieder geval een redelijke vergoeding betalen voor de tentoonstelling (hanggeld). Op dit soort locaties moet je het meestal niet van de komende en gaande man hebben. In een ziekenhuis kom je omdat je ziek bent of je komt op ziekenbezoek, niet om kunst te kopen. Bij een accountant kom je omdat je er vaak belastingtechnisch niet onderuit kunt, niet om kunst te kopen. En toch proberen ze ons vaak over te halen met de woorden " Er komen bij ons heel wat mensen over de vloer en die zien dan jouw kunst..........". Soms kun je geluk hebben, maar meestal is het voor dit soort instanties een geweldige manier om gratis kunst in huis te halen. 
Als professioneel kunstenaar moet je het eigenlijk niet doen. Draai het maar eens om, ga naar een garage/dealer, zoek een auto uit en vertel dat je hem gratis een halfjaar moet hebben, jij komt immers bij zoveel mensen..... "

F & S over Kunst

scheidingslijn

Interview Ria Bakker

Vrijdag 17 juli j.l. ben ik weer begonnen met mijn radioprogramma Kunst Compleet. Het plan was eerst om in augustus te beginnen maar zowel Ron (mijn technicus) als ik waren er wel weer aan toe en bovendien weten we niet hoelang het programma en Compleet FM nog bestaan. Ik wil niet al te pessimistisch zijn maar nu Alkmaar Centraal ons probeert in te lijven en de licensie voor vijf jaar nog steeds niet afgegeven is, probeer ik voor die tijd nog zoveel mogelijk programma's te maken.

Deze keer was beeldhouwster Ria Bakker te gast. Ria komt uit Oud Karspel en speelde dus een thuiswedstrijd. Ria is op latere leeftijd begonnen met beeldhouwen bij Crejat in Alkmaar en heeft vanaf het begin abstract gewerkt. Inspiratie haalt ze vaak uit de natuur. Ook vindt ze het boeiend om zonder vooropgezet plan aan de slag te gaan en zich te laten leiden door de vorm van de steen. Meestal heeft ze echter al een idee en daar zoekt ze vervolgens de steen bij uit.
Daarnaast werkt Ria 1x per week met verstandelijk gehandicapten die zij de fijne kneepjes van het werken met speksteen aanleert. En dat vindt zij erg leuk om te doen.
Als favoriete kunstenaar, een nieuw item in Kunst Compleet, noemde Ria o.a. Barbara Hepworth, een van de belangrijkste (vrouwelijke) Engelse beeldhouwers van de vorige eeuw. Ook zij maakte vooral hele grote abstracte beelden, vaak met een gat erin, die Ria zeer bewondert.

Natuurlijk had Ria ook muziek meegenomen. Van Nederlandstalig tot klassiek: Ria vindt veel dingen mooi. We draaiden o.a. Edith Piaff met 'C'était une histoire d'amour', Charley Luske met 'Houten hart' en Aafje Heynis met 'Dank sei Dir, Herr' van Bach.
Al met al hadden we een heel gezellig gesprek. Het uur was dan ook zo om.

Werk van Ria Bakker

Werk van Ria Bakker

 

Lucebert. Thuis in Bergen

Zondag 18 januari 2015 hebben Jeroen en ik de Lucebert-tentoonstelling en de tentoonstelling van KCB-leden in Kranenburgh bezocht.
Wat een leuke, mooie en interessante expositie is dit! We gaan allebei blij weer naar huis.

Dit jaar is het twintig jaar geleden dat Lucebert (1924-1994) overleed. Wat ging er om in het hoofd van Lucebert? Waar werkte hij? En op wat voor manier kwam zijn werk tot stand? De tentoonstelling Lucebert. Thuis in Bergen, die nog tot 12 april a.s. is te zien, geeft antwoord op die vragen. KRANENBURGH wekt de wereld van Lucebert tot leven alsof hij het atelier zojuist heeft verlaten. Het atelier is ook daadwerkelijk nagebouwd. Bezoekers kunnen platen draaien, boeken bekijken uit Luceberts boekenkast, kennismaken met zijn vrienden en familie en in de geest van de kunstenaar zelfbedachte woorden en gedichten schrijven.
Deze tentoonstelling is echt de moeite waard! Wij vinden zo'n interactieve tentoonstelling geweldig.
Het maakt het hele gebeuren veel echter en indrukwekkender. We zetten ook nog een van Luceberts langspeelplaten op, hij hield niet alleen van jazz maar ook van funk, en willen meteen als we thuis zijn onze platenspeler van zolder halen. 

Na een cappuccino gaan we naar het oude gedeelte van Kranenburgh, waar Lucebert overigens nog een tijdje heeft gewoond, en bekijken de tentoonstelling van KCB-leden die n.a.v. het gedicht van Lucebert "ik tracht op poëtische wijze..." werk gemaakt hebben. De tentoonstelling heet officieel "Chaos en Schoonheid", en dat vind ik ook wel een beetje. Veel goed werk maar hier en daar missen we in sommige werken de link met Lucebert. 
Een goed bestede middag dus en wie weet gaan we nog een keer.

 

Lucebert tentoonstelling

 

Terugblik Kunst Compleet 2014

Vrijdag 12 december j.l. had ik een volle studio tijdens de uitzending van mijn radioprogramma Kunst Compleet. Met maar liefst zeven vrouwen, de meesten beeldend kunstenaar, blik ik terug op het kunstjaar 2014. Alle zeven zijn het afgelopen jaar in mijn programma geweest en ik wil wel eens horen hoe het verder gegaan is. Het wordt een leuk gesprek met Eva van Baar, Gerda Schimmel, Freya Boekel, Erna Peereboom, Els Koster, Yvonne Heinis en Matty Dekker.
Gelukkig is de conclusie bij alle zeven dat het 'bruist' in de kunst en dat iedereen vol goede moed en met veel ideeën en projecten 2015 tegemoet ziet. En dat is fijn om te horen natuurlijk. Ondanks alle bezuinigingen en tekorten gaat iedereen stug door. Eens een kunstenaar, altijd een kunstenaar!

Onderstaand stuk is een impressie van schrijfster Eva van Baar:
 

"Impressie vrijdagochtend"

Leuk, dit is heel gezellig, al die gelijk gestemde zielen bij elkaar tijdens een interview voor Kunst Compleet. We hebben elkaar nog nooit eerder gezien, maar Karin maakt meteen een eenheid van ons.

Veel beeldend kunstenaars, allerlei verschillende disciplines.

Freya maakt sieraden, Els is beeldhouwster, Yvon coördineert de exposities bij Bloeiend Zijpe, met vooral voorjaarsbloemen als onderwerp, Gerda beoefent textiele werkvormen met afgedankte zeilen als materiaal, Erna maakt abstracte schilderijen. Ik zelf schrijf; gedichten, columns en boeken.

Het is heel inspirerend om elkaar te ontmoeten, het werd een prima interview. We hebben visitekaartjes uitgewisseld om contact met elkaar te kunnen houden. Dit is voor herhaling vatbaar!"

 

scheidingslijn

DRU

Zondag 13 juli j.l. hebben Jeroen (mijn man) en ik een bezoek gebracht aan DRU in Ulft. Ulft ligt onder Doetinchem vlakbij de Duitse grens en de DRU fabrieken zijn bekend om de ijzerindustrie en de nostalgische, veelal oranje, emaillen pannen.
Tegenwoordig is het DRU terrein omgetoverd tot multicultureel terrein met een theater, het ICER museum, restaurants, woningen en een muziekgebouw. En dat alles met behoud van de originele architectuur en industriële vormgeving.


Wij bezoeken natuurlijk het ICER museum: een combinatie van de Achterhoekse ijzerindustrie vanuit historisch en hedendaags perspectief. D.m.v. twaalf 'kabinetten' zie en leer je iets over de ijzerindustrie, gietproducten en de historie van DRU dat van 1754 tot 2003 op dit terrein gevestigd is geweest. Deze kabinetten zijn erg mooi gemaakt met allerlei technische snufjes om de geschiedenis van de ijzerindustrie te duiden. Hier heeft men in ieder geval veel werk van gemaakt en dat maakt het bezoek erg leuk en bijzonder.
Daarnaast is er ruimte voor innovatie zoals nieuwe technieken en 3d printers die de toekomst van DRU en de technische ontwikkelingen laten zien. Dat maakt het wat onsamenhangend qua thema. We begrijpen wel dat men dit toegevoegd heeft om er een moderner tintje aan te geven maar sommige innovaties hebben geen raakvlakken met DRU meer en dat is jammer.

DRU


Toch ontbreken de oranje emaillen pannen niet en bij de nieuwste vormgeving komt deze kleur b.v. terug in de fluitketels. Hier is pas te zien wat men nu maakt maar dat had van ons wel wat uitgebreider gemogen.


Het museum is pas open, 6 mei j.l. geopend door Willem Alexander en Máxima, en dat merk je. Hoewel het museum tot nu toe veel groepen trekt, zijn wij de enige bezoekers wat leidt tot een privé rondleiding van een van de vrijwilligers. Best leuk natuurlijk, zo komen we net iets meer te weten dan via de informatieborden.
Leuk museum dus voor als je eens wat anders wilt dan kunst. De gebouwen en het terrein zijn sowieso bijzonder om te zien en een bezoekje waard.

 

scheidingslijn

Erna Peereboom
Onlangs had ik een interview met beeldend kunstenaar Erna Peereboom in mijn radioprogramma Kunst Compleet.
Erna woont in Benningbroek en was dat hele eind op de fiets gekomen. Althans dat vind ik een heel eind; drie kwartier van Benningbroek naar Noord Scharwoude en weer terug omdat ik zelf niet zo'n fietser ben.
Erna maakt schilderijen en collages maar dicht en schrijft ook regelmatig.
Zij vindt haar inspiratie in de natuur en alle aspecten daarvan. Van de allerkleinste deeltjes tot het allergrootste geheel. In haar werk is zij op zoek naar verbinding, verbanden en structuren. Steeds opnieuw is er de verwondering over de wereld om haar heen en de steeds maar weer nieuwe ontdekkingen die mensen doen. En steeds blijven er vragen.
Het werk is veelal abstract met af en toe een uitstapje naar het decoratieve werk.
Daarnaast vindt Erna haar inspiratie in taal en poëzie.
Taal en tekens zijn een wonderlijk fenomeen. In geschreven taal elkaar begrijpen.
De fascinatie voor structuur in de natuur biedt mogelijkheid uitdrukking te geven aan haar ideeën. In de huid van haar werk komen kwetsbaarheid en gelaagdheid aan het licht.
Structuren verworden tot een eigen beeldtaal. Zo wordt een boom een denkpatroon (ook een Peereboom), een landschap een portret, huid een landschap. Structuur wordt een taal, taal een structuur.

 

Kunst van Erna Peereboom

Werk van Erna Peereboom


Erna exposeert regelmatig, o.a. tijdens de Kunst10Daagse in Bergen. Ook houdt zij regelmatig open dagen in haar atelier. Verder is zij actief bij een kunstinitiatief in het dorp Benningbroek om kunstenaars, exposities en poëzie-avonden te promoten.
Natuurlijk had Erna ook muziek meegenomen die we tijdens de uitzending gedraaid hebben.
Deze keer: Jacques Brel met 'Het vlakke land' en Stromea met 'Alors on danse'.
Website: www.ernapeereboom.nl





 

Contact


  • Lief Langedijk
  • Waterdrieblad 38
  • 1724XK Oudkarspel
  • info@lieflangedijk.nl

Facebook

Nieuwsbrief


 

Zoeken


Facebook


Copyright 2023 - Lief Langedijk
Inloggen | Sitehand - Professionele vormgeving | Ziber - Responsive of Adaptive? | Design by Kantoor 260